spolupracuj a sdílej - čím víc dáš, tím víc se ti vrátí
Knihovna pESK
Mé snahy o diagnostiku současného stavu a návrhy na systémová i nesystémová řešení vyústily do sepsání mnoha textů. Mezi nimi postupně vznikají i ucelená díla knižní či brožurové podoby (zatím nevydané). Postupně se pokusím alespoň některé z nich nebo alespoň jejich části publikovat v této knihovně.
Určitá shrnutí a úvodní sdělení k myšlenkám této knihovny najdete v záložce BLOG, doporučuji začíst četbou příspěvků tam.
Podněty pro diskusi - Texty připravovaných knih a další úvahy (úvod)
V této části stránek předkládám některé své texty a nabízím jejich obsah k zamyšlení. Předkládám je jako podklady k argumentaci pro program ESK. Přestože se mnohé z nich dotýkají myšlenek programu jen zřídka, dá se říci, že všechny z těchto textů se týkají otázky vývoje člověka a naší civilizace a mohou pomoci rozvíjet okruh našich myšlenek a asociací.
V textu Reflexe vychovatele a otázka etiky dítěte naleznete jeden ze zásadních argumentů pro nutnost změny systému organizace společnosti, …vysvětlení, proč je tento systém nevhodný pro výchovu dětí a jejich zdravý vývoj.
Jako zásadní podkladový materiál k programu ESK vnímám až text Ekonomická krize je krizí hodnot společnosti, který pojednává o základní příčině ekonomické krize a navrhuje drobná opatření, o která může přičinit každý z nás.
Navazující pokračování Ekonomická krize je krizí hodnot společnosti a systémového řízení společnosti se dotýká obecné systémové problematiky řešené programem a řeší i problematiku financování programu ESK. (v přípravě)
Obecný text o programu ESK zatím není zveřejněn (v přípravě), už několik let čeká na jazykové a další korekce, stejně jako mnohé z dalších textů.
Metodické texty ke konkrétním návrhům reforem jsou rovněž teprve v přípravě.
Stejně tak i mnohé další doplňující texty, články a pojednání.
Doporučuji nečíst knihy zprostředka (např. začínat od poloviny). Myšlenkové pochody jsou stavěny na odlišných principech a pojmech, než je běžné, některé pojmy jsou užívány v trochu jiném kontextu atp., což by mohlo narušit srozumitelnost textu a vést k zmatení čtenáře. Pochopit základy myšlenek v úvodních kapitolách je předpokladem pro náležité uchopení textu i následných návrhů řešení. Bez znalosti všech kontextů se návrhy mohou jevit jen jako dlouhodobé strategie a téměř nereálné cíle, neboť je není jednoduché spatřit jen z náhodného lokálního úhlu pohledu. Věc lze ovšem uchopit a dotáhnout k cíli poměrně jednoduše, pokud pochopíme celý princip.
Hlavní texty:
Reflexe vychovatele a otázka etiky dítěte (2008)
Ekonomická krize je krizí hodnot společnosti (2010)
Ekonomická krize je krizí hodnot společnosti a systémového řízení společnosti (2010)
Kniha o programu ESK (2007)
Studentem ekonomie (2009)
Doplňující texty:
Analýza pojmu dospělost jako jedno z východisek pro andragogiku – diplomová práce (2006)
Zachraňme člověka (2002)
O výchově (2002)
Reflexe vychovatele a otázka adekvátní zpětné vazby (2009)
Úvahy k evoluci člověka (2005)
Trocha romantiky na odlehčení:
Výkřiky zbloudilé duše – básně